خرید برنج دودی اصل در بین تمام شهر های شمال ایران فقط در خمام ممکن است. چرا که تنها در این شهر و روستا های اطراف آن دودخانه سنتی وجود دارد.
برنج دودی یک محصول منحصر به فرد است که ما در این مقاله می خواهیم تفاوت آن با برنج ساده بررسی کنیم و به افرادی که آن را می خرند تمامی اطلاعات لازم را بدهیم و تقلب هایی که ممکن است در این حوزه رخ دهد را برای همه آشکار سازیم تا مشتریان این محصول خریدارانی متخصص شوند و در معامله ضرر نکنند.

برنج دودی چیست

چیزی که در تصویر زیر می بینید شالی است. همان چیزی که از شالیزار برداشت می شود و باید پوستش کنده شود تا بشود برنج. اما شالی قبل از کنده شدن پوستش باید به خوبی خشک شود که این عملیات خشک شدن را با حرارت دهی انجام می دهند.

خرید برنج دودی

تصویر زیر محفظه خشک کن شالی را نشان می دهد و حرارت از کف خشک کن به شالی می رسد تا به خوبی خشک شده و بتوان پوست آن را کند که البته این خشک کردن برای برنج ساده است و با استفاده از سوخت هایی همچون گاز، نفت و … حرارت لازم ایجاد می شود.

خرید برنج دودی

اما خشک کن شالی برای تولید برنج دودی در اتاقکی که در تصویر زیر می بینید درست می شود و در کنار آن مقداری فضا برای ریختن پوسته برنج می ریزند که پوسته را آتش بزنند تا از حرارت ناشی از سوختن پوسته بتوانند شالی را خشک کنند و پوستش را بکنند تا برنج دودی تولید شود.

خرید برنج دودی

طرز تهیه برنج دودی

پس همانطور که در بالا توضیح دادیم برنج دودی در کارخانه تولید می شود و چیزی نیست که شما بتوانید آن را در منزل درست کنید و برای تهیه باید این محصول را بخرید و همانند برنج ساده آن را بپزید و نحوه پخت این دو نوع برنج نیز با هم متفاوت نیست. البته برنج دودی بسیار عالی تر قد می شکد.

انواع برنج دودی

از شالی این ارقام بیشترین برنج دودی تولید می شود که از این بین شالی دم سیاه و هاشمی در خود شهر خمام به وفور کشت می شود اما تولید کنندگان برنج دودی که همگی در خمام مستقر هستند شالی برنج های ندا و شیرودی را از مناطق مختلف استان های مازندران و گلستان خرید نموده و نوع دودی این ارقام را نیز تولید می کنند.

برنج دودی اصل و تقلبی

آنچه گفتیم نحوه تولید برنج دودی سنتی و اصل است. البته برخی به جای سوزاندن پوسته برنج از چوب نیز استفاده می کنند که قابل قبول بوده ولی سوزاندن پوسته بهتر است.

اما برخی خود برنج را دود می دهند و یا به آن اسانس دود می زنند و برخی شالی را با سوزاندن لاستیک دود می دهند که همه ی این ها روش های تقلبی دودی کردن برنج است و در شهر های دیگر شمالی به جز خمام برخی سود جویان از این روش ها استفاده می کنند.

خرید برنج دودی ایرانی

این امر به دو صورت امکان پذیر است:

  1. خرید اینترنی برنج دودی
  2. خرید برنج دودی از خمام به صورت حضوری

بنابراین اگر می خواهید خرید برنج دودی انجام دهید یا باید اینترنتی تامین کننده ای برای خود پیدا کنید و یا اینکه راهی خمام شوید و یک تولید کننده پیدا کرده و خریدتان را انجام دهید.

 

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.
فهرست